Дим цигарок з акцизом

21 лютого 2019
Дим цигарок з акцизом

Оригінал матеріалу за посиланням

Лідери рейтингу серед великих платників податків – тютюнові підприємства, як же цей один із бюджетонаповнюючих акцизних податків буде розвиватися у майбутньому?

Лідери рейтингу серед великих плат

Офіс великих платників податків ДФС порахував, які компанії найбільше сплатили податків у 2018 році. Серед лідерів рейтингу – тютюнові підприємства. Останні там фігурують у тому числі і через суми сплаченого акцизного податку.

Цікаво розібратися, як же цей один із бюджетонаповнюючих податків буде розвиватися у майбутньому і які зміни чекають на нього і самих платників акцизного податку з тютюнових виробів. Для цього небхідно згадати декілька базових аспектів.

Чому ростуть ставки акцизного податку на тютюн

Ставка акцизного податку зростає щороку, і це обґрунтовується цілою низкою причин.

Перша і головна – це звичайно здоров’я громадян. Ще у 2016 році повідомлялося, що постійним підвищенням розміру акцизного податку на тютюн вдалося на 28% зменшити кількість курців та потерпілих від хвороб, що спричиняються цією пагубною звичкою.

Далі йдуть більш прагматичні та гострі для влади питання – це необхідність наповнювати бюджет, в якому завжди недостача, та виконувати свої міжнародні зобов’язання, бо ми "правова держава на міжнародній арені, на відміну від наших сусідів".

Отже, треба дотримуватись Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС.

Так в рамках гармонізації з правом Європейського Союзу Україна має на меті закріпити у Податковому кодексі норми, що відповідають мінімальному податковому навантаженню, а саме 90 євро на 1 000 цигарок, або не менше 60% відсотків від середньої ціни роздрібного продажу відповідно до Директиви 2011/64/ЄС.

Що не так зі ставкою акцизів?

Тому, з 2018 року встановлено графік збільшення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби та мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів (з урахуванням попередньої індексації загалом на 29,7%) та надалі до 2025 року на 20% щороку до досягнення мінімального стандарту ЄС (90 євро за 1 000 шт.).

Станом на сьогодні мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку з тютюнових виробів закріплено на рівні 3 019,85 грн. за 1000 штук, що є меншим, ніж 90 євро.

Тютюновий акциз має складну систему. Вона складається з "простого" акцизу та податку з роздрібного продажу.

Ставка акцизного податку визначається відповідно до категорії продукції. З 1 липня 2018 року для поліпшення контролю за дотриманням правильного визначення розміру ставки тютюнові акцизні марки стали різнокольоровими, кожній ставці – свій колір.

Специфіка акцизного податку в нашій країні

В Україні застосовується змішана система акцизного оподаткування. Її специфіка в тому, що обчислення сум податку з тютюнових виробів здійснюється одночасно за адвалорними та специфічними ставками.

Адвалорна становить певний процент від ціни пачки цигарок, тоді як специфічна встановлює конкретну суму податку.

Як роз’яснює Державна фіскальна служба, за Податковим кодексом України визначені розміри обох ставок і застосовується та, яка більша (зазвичай, специфічна).

Згідно з останніми змінами до Податкового кодексу України, які вступили в силу вже цього року, з 01.01.2019 р. по 30.06.2019 р. встановлено такі ставки акцизного податку:

  • 871,38 грн за 1 кг (нетто) – на тютюнову сировину, тютюнові відходи; сигари, включаючи сигари з відрізаними кінцями, та сигарили (тонкі сигари), з вмістом тютюну; тютюн та замінники тютюну, інші, промислового виробництва; тютюн "гомогенізований" або "відновлений"; тютюнові екстракти та есенції;
  • 693,58 грн за 1 000 шт. – на сигарети без фільтра, цигарки; сигарети з фільтром.
  • З 01.07.2019 р. по 31.12.2019 р. ставка на акцизний податок з тютюнових виробів зросте з 871,38 грн. до 949,8 грн. і з 693,58 грн. до 756 грн. відповідно.

У цей час, розмір адвалорної ставки вже декілька років поспіль не змінюється та становить 12%.

Разом з тим, з роздрібного продажу тютюнових виробів також сплачується обов’язковий податок. який становить 5% від їхньої фінальної ціни, в структуру якої, крім іншого, входить також акциз і ПДВ.

Фактично такий податок частково нараховується на інші податки, що порушує принцип "заборони податку на податок". Він почав наповнювати місцеві бюджети з 2015 року.

Відповідь ринку на чергове підвищення ставки

Після підвищення ставок платники акцизного збору наповнюють бюджет, але це відбувається не без нюансів. Наприклад, бажання ухилитися від сплати додатків податків і зборів, закокономірно породжує вічну проблему контрабанди.

Кожного місяця митники на кордонах затримують партії контрафакту підакцизної продукції, який перевозять на машинах, навіть, на конях.

Так, у серпні минулого року в Одеському порту було зупинено незаконне переміщення рекордної на даний момент партії сигарет – орієнтовна кількість виявлених тютюнових виробів складає від 500 до 600 тисяч пачок.

Усього за 2018 року митницями ДФС вилучено понад 30 млн цигарок на суму більше ніж 28 млн грн.

Фактично, це складний для обчислення податок, а його розмір зависокий. Наразі ДФС оцінює обсяги ухилення від сплати акцизного податку у розмірі 30-40%.

ДФС, зрозумівши, що за рахунок ухилення платники акцизного податку не сплатили до бюджету близько 800 млн грн знову повернулася до діалогу з гравцями тютюнового ринку в Україні для вирішення цієї проблеми.

Так держава та бізнес дійшли згоди, що введення роздрібного акцизу на початку і було гарною ідеєю, проте наразі, судячи з результатів оподаткування за 2015 рік, надії, які на нього покладали, зовсім не виправдав.

Відповідно, за результатом цього діалогу було визначено два напрями діяльності:

  1. введення роздрібного акцизу до структури акцизного податку, який сплачується виробниками, з подальшим розподілом отриманих коштів до доходів місцевих бюджетів по аналогії з порядком, який діє для розподілу акцизу на пальне;
  2. запровадження електронної системи контролю за виробництвом та обігом цигарок.

Електронний контроль

Щодо електронної системи контролю, то ще у 2018 році Державна фіскальна служба заявила про початок роботи над запровадженням Автоматизованої системи "Електронна акцизна марка", що здійснюватиметься у декілька етапів.

Прес-служба Державної фіскальної служби України пояснює: "На першому етапі заплановано запровадити електронний документообіг в процесі замовлення та обліку акцизних марок, що спростить роботу для бізнесу та адміністрування – для ДФС.

На наступних етапах буде удосконалено процес обліку акцизних марок та обігу підакцизних товарів – від виробника до споживача.

Наразі вже триває робота з переходу ДФС на електронний документообіг з державним підприємством – виробником акцизних марок в автоматизованому режимі.

У свою чергу представники галузі звернули увагу на можливість впровадження системи контролю за обігом тютюнових виробів, яка передбачатиме впровадження унікального ідентифікатора, який надасть доступ до інформації щодо обігу тютюнової продукції в режимі реального часу.

Така система дозволить контролювати переміщення продукції по ланцюгу поставок до виходу з опту, обсяги виробництва та реалізації продукції тощо.

Представники Асоціації наголошували на тому, що необхідно впроваджувати таку систему контролю за обігом підакцизних товарів, яка могла б легко інтегруватися в європейську систему контролю".

Зважаючи на те, які суми (від 5 млрд грн на рік та вище) сплачуються кожним великим гравцем тютюнового ринку, можна чекати що за допомогою свого авторитету, співпраці з провідними юристами у сфері оподаткування та, у крайньому випадку, звернення до лобізму, результати цих двох напрямів діяльності можна буде побачити вже незабаром.

До чого така ситуація може призвести

З огляду на долю, яку тютюнові монополісти платять до бюджету, Державна фіскальна служба відкрита до діалогу з ними. В свою чергу виробники і трейдери продовжують відстоювати свої інтереси в питанні оподаткування.

Виглядає так, що ставка акцизного податку буде зростати. Сьогодні стоїть гостро лише питання щодо зміни структури та періоду, за який він таки досягне 90 євро на 1 000 сигарет. А наслідок для пересічого громадянина – ціна за пачку сигарет зросте.

Але не суттєво, якщо тютюновий бізнес зможе зекономити з огляду на спрощення адміністрування акцизного податку.

Марія Тащі, юрист практики з вирішення податкових спорів KPMG Law Ukraine


Опитування Висловити
свою думку