Наскільки ефективний п'ятивідсотковий акцизний збір до місцевих бюджетів

27 березня 2019
Наскільки ефективний п'ятивідсотковий акцизний збір до місцевих бюджетів Виробники сигарет наполягають на скасуванні місцевого акцизного збору, як це було зроблено у випадку із паливом. Через складності адміністрування, місцевий акциз збирається не в повному обсязі і спотворює конкуренцію. Муніципалітети наполягають на збереженні податку.

Місцевий акцизний збір в розмірі 5% від вартості підакцизного товару був введений з 2015 року в рамках політики децентралізації. Логіка такого рішення полягала в тому, щоб дати місцевим радам додаткові кошти.

Дана норма зафіксована в статті 215.3.10 Податкового Кодексу (ПК).

Цей податок адмініструють регіональні філії Державної фіскальної служби (ДФС). У його зборі, перш за все, зацікавлені місцеві органи влади.

Суб'єктами оподаткування є роздрібні торгові точки, які торгують підакцизними товарами. За даними Федерації роботодавців України (ФРУ), таких точок в Україні 80 тисяч.

Згідно НК, до підакцизних товарів належать алкогольні напої (горілка, вино, коньяк тощо.), Пиво, тютюнові вироби (сигарети, сигари, тютюн та ін.), А також промислові замінники тютюну (суміші і стікери для електронних сигарет).

З 2015 по 2016 рік включно норма про акцизний збір до місцевих рад діяла і для палива. Але з 2017 року вона була скасована.

Ідея місцевого акцизного збору для палива полягала в тому, що зібрані кошти муніципалітети будуть використовувати на ремонт доріг місцевого значення. Але новація не спрацювала з кількох причин.

По-перше, в місцевих бюджетах не було спецрахунків для акцизу. Він розчиняється в загальному казані доходів, і йшов в довільній пропорції на витрати місцевої влади, а не на ремонт доріг.

По-друге, складне адміністрування великої кількості роздрібних точок продажів призвело до масової несплати роздрібного акцизу. У цей період настав розквіт нелегальних АЗС, які торгують "з каністри".

Зазвичай джерелом їх палива були підприємства з великим автопарком. Вони закуповували паливо оптом, без сплати роздрібного акцизу. Це призводило до збитків легальних мереж АЗС, які платили податки в повному обсязі.

В результаті законодавці погодилися з доводами лобістів легальних АЗС і скасували роздрібний акцизний збір на паливо, заклавши його в базову ставку акцизного податку. Зараз нормами ПК передбачено перерахування до місцевих бюджетів 13,44% від акцизної ставки на конкретний вид палива, згідно зі статистикою продажів пального в регіонах.

В чому конфлікт? 

На початку лютого ФРУ опублікувала повідомлення про неефективність роздрібного акцизного збору з підакцизних товарів. За інформацією федерації, в 2018 році до місцевих бюджетів надійшло лише 55% коштів роздрібного акцизу на тютюнові вироби: 2,4 млрд грн з розрахованих 4,3 млрд грн.

"За даними ДФС і Державної служби статистики (Держстат), якщо в 2015 році роздрібний акциз з тютюну сплачувався в 71% випадків, то в 2018 році - тільки в 55%", - говориться в повідомленні ФРУ.

БЦ надіслав запит про дану статистику в ДФС. У Податковій відповіли, що не мають статистики по окремим видам підакцизної продукції.

За інформацією ДФС, всього за кодом бюджетної класифікації 14040000 "Акцизний податок від реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів" в 2018 році надійшло 5,89 млрд грн.

При цьому, Мінфін в пояснювальній записці до законопроекту про держбюджет на 2018 рік прогнозував за цим кодом збір в розмірі 5,62 млрд грн. Таким чином, збір роздрібного акцизу в 2018 році перевищив плановий прогноз на 4,8%.

Однак не зрозуміло, яку частину в цій сумі складають збори з тютюнової продукції. А також, чим керувалося Міністерство фінансів, коли закладало планові показники зборів. У Мінфіні, на запит БЦ щодо ефективності роздрібного акцизу, не відповіли.

Які аргументи наводять тютюнові виробники? 

З 2015 року в Україні тютюновий акциз зріс більш ніж в два рази. І буде рости далі, так як в 2017 році в ПК був затверджений графік поетапного збільшення тютюнового акцизу до середньоєвропейського рівня - 90 євро за 1000 сигарет.

Зараз в Україні працює 4 основних виробника тютюнових виробів, що входять до світових корпорацій: British American Tobacco (BAT), Philip Morris International (FMI), Japan Tobacco International (JTI) і Imperial Tobacco Group (IT).

З підвищенням вартості пачки сигарет, зростає і роздрібний 5-відсотковий акциз. Через це зростання, з кожним роком все менше точок роздрібних продажів включають його у вартість тютюнових виробів.

За інформацією Асоціації "Укртютюн", яка лобіює інтереси основних виробників тютюну, з 2015 до 2018 року місцеві бюджети недоотримали мінімум 5 млрд грн зборів роздрібного акцизу.

У країні близько 60 тисяч роздрібних точок торгують тютюновими виробами. Відповідно, ДФС не може ефективно їх адмініструвати.

Складнощі пов'язані і з тим, що в регіонах торгові точки часто контролюють депутати місцевих рад, силовики, податківці і т.д. Це робить неможливим притягнення торговців до відповідальності за несплату роздрібного акцизу.

Так як роздрібний акциз адвалорний (встановлюється у відсотках від вартості), він робить різницю між дешевими і дорогими цигарками ще більшою.

Також цінову перевагу мають ті роздрібні точки, які взагалі не включають його у вартість сигарет. Це спотворює конкуренцію.

"Укртютюн" виступає за скасування роздрібного акцизного збору за аналогією із паливом. Роздрібний акциз можна додати до основного. А вже з держбюджету можна перераховувати частину акцизного збору до місцевих бюджетів.

Хто проти скасування роздрібного акцизу? 

Прогнозовано, проти скасування такого податку виступають місцеві ради. У відповідь на запит БізнесЦензор, Асоціація міст України (АМУ) надала ту ж цифру, що і ДФС - 5,9 млрд грн зборів роздрібного акцизу до місцевих рад від всіх підакцизних товарів в 2018 році.

"АМУ вважає акцизний податок з роздрібних продажів тютюнових виробів і алкогольних напоїв на місцевому рівні за необхідний і ефективний", - йдеться у відповіді АМУ на запит БЦ.

По-перше, повідомляють аналітики АМУ, роздрібний акциз є методом виявлення тіньового обсягу реалізації підакцизних товарів.

По-друге, він займає важливе місце в наповненні бюджетів органів місцевого самоврядування.

Для прикладу, Державна податкова інспекція в Хмельницькому за 4 місяці 2018 року одержала 2,5 млн грн роздрібного акцизного збору, що склало 4,5% від загальних податкових надходжень до місцевого бюджету. Однак 80% роздрібного збору забезпечили надходження від продажу палива.

Яка позиція законодавців? 

Глава Комітету з питань митної та податкової політики Ніна Южаніна (БПП) не відповіла на запит БЦ про те, як Комітет оцінює ефективність роздрібного збору.

Член Комітету Оксана Продан (ПББ), у відповіді на запит БЦ, озвучила позицію спостерігача. На її думку, до будь-якого рішення щодо роздрібного акцизу слід підходити обережно.

"Я розумію бізнес, який проти роздрібного акцизу і розумію органи місцевого самоврядування, які отримують живі гроші. Думаю, що проблема у відсутності належного контролю за продажем підакцизних товарів. Саме це було передумовою централізації акцизу з палива", - говорить Оксана Продан.

Опитування Висловити
свою думку